خانه / اخبار / تردد خودروهای کشاورزی در جاده های بین شهری/وقتی کمباین جان انسان را درو می کند
اخبار کشاورزی

تردد خودروهای کشاورزی در جاده های بین شهری/وقتی کمباین جان انسان را درو می کند

مجله اینترنتی کشاورز جوان – با توجه به خسارت های مالی و جانی که هنگام فصل برداشت محصول، ماشن آلات کشاورزی مانند تراکتور و کمباین بر اثر تردد در جاده های بین شهری به شهروندان خودروهای حاضر در این مسیر ها وارد می کنند این نیاز احساس می شود که در نحوه تردد این ماشین آلات بازبینی شود.

به گزارش خبرنگارمهر، هر ساله هنگام برداشت محصولات کشاورزی فعالیت ادوات کشاورزی مانند کمباین و تراکتور نیز رونق می یابد. به همین دلیل در استان گلستان بعنوان قطب کشاورزی کشور در فصل برداشت محصولات شاهد این هستیم که تردد ماشین آلات کشاورزی در جاده های بین شهری خسارات مالی و جانی به افراد وارد می کند.

سرعت پایین این ادوات، نداشتن تجهیزات و علائم هشدار دهنده، عدم تسلط رانندگان و یا حتی نداشتن گواهی نامه مخصوص در بسیاری از حوادث عامل اصلی خسارت شناخته شده. ولی آیا مشکل اصلی از خودروهای مخصوص کشاورزی است؟

با بررسی دقیق تر این مساله مشخص می شود که قصور رانندگان وسایل نقلیه و ادوات کشاورزی تنها گوشه ای از مشکل است زیرا سوال اصلی اینجاست چرا باید تجهیزاتی مانند کمباین که از نظر مشخصات فنی استانداراد لازم را برای حضور در جاده های اصلی بین شهری ندارند در این جاده ها تردد می کنند؟

از نظر استاندارد ایده آل ترین شرایط، وجود جاده مخصوص تردد وسایل و ماشین آلات کشاورزی است. زیرا اکثر خودروهای کشاورزی مانند تراکتور و کمباین از نظر ابعاد بسیار بزرگتر از استاندارد جاده های کشور هستند و از طرف دیگر سرعت تردد آن ها نیز با این استاندارد ها سازگار نیست.

ولی در حال حاضر تنها اقدام انجام شده برای این بخش احداث جاده های بین مزارع است و در بخش بین شهری هیچ برنامه ای برای این قسمت دیده نشده.

در همین زمینه یکی از شهروندان شهرستان علی آبادکتول به خبرنگار مهر گفت: هفته گذشته، هنگام شب در حال تردد با خودروی شخصی پراید از زرین گل به سمت داخل شهر بودم که نا گهان متوجه حضور یک تراکتور در جاده شدم.

هادی صفرخانی افزود: به دلیل بارندگی جاده بسیار لغزنده بود و لی رغم این که ترمز زدم موفق به کنترل خودرو نشدم و پس از برخورد با تراکتور به حاشیه جاده پرتاب شدم.

وی ادامه داد: خودرو بنده آسیب جدی دید و خودم هم از ناحیه کمر و گردن صدمه دیدم.

صفرخانی تصریح کرد: تردد این خودروها در این جاده به دلیل وجود زمین های کشاورزی طبیعی است ولی هنگام شب اکثر خودروها علائم هشدار دهنده ندارند و باعث ایجاد چنین حوادثی می شوند.

وی بیان کرد: این گونه ماشین آلان به دلیل این که سرعت کمی دارند معمولا در جاده های پر تردد ترافیک سنگین هم ایجاد می کند که اگر رانندگان صبر را لازم را نداشته باشند حتما حادثه ایجاد خواهند کرد.

در همین زمینه معاون حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: تعداد وسایل نقلیه کشاورزی بسیار زیاد است که از نظر آمار چند برابر وسایل حمل و نقل عمومی هستند.

ابوالفضل صفری افزود: اکثر این وسایل استاندارد لازم را برای تردد در جاده ها ندارند.

وی ادامه داد: نداشتن شبرنگ، چراغ خطر، علائم هشدار دهنده و تابلو های خطر می تواند به کاهش خطرات کمک کند ولی اکثر رانندگان و صاحبان خودروها این موارد را رعایت نمی کنند.

صفری اظهار کرد: متاسفانه به دلیل فرسودگی این تجهیزات اکثر آنها دچار نقص فنی هستند و در بسیاری از وارد هم دیده شده که راننده مورد نظر گواهی نامه نداشته و فقط به واسطه دیگران و به صورت تجربی رانندگی با این ماشین الات را یاد گرفته که این خود بزرگترین خطر است.

 

 

معاون حمل و نقل گلستان در باره حضور این خودروها در جاده های کشور افزود: ایده آل ترین شرایط این است که همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته جاده ای مخصوص خودروهای کشاورزی داشته باشیم تا هنگام برداشت یا کاشت محصولات کشاورزی شاهد تردد آن ها در جاده های بین شهری و آسیب های که به دلیل تردد آن ها در این جاده ها ایجاد می شود نباشیم.

وی خاطر نشان کرد: اما در شرایط حاضر این جاده وجود نداره و تا کنون هم تدابیری برای احداث آن در نظر گرفته نشده و تنها کاری که می توان انجام داد برنامه ریزی برای کاهش خسارت های ناشی از تردد این خودرو ها در جاده های کشور است.

صفری اظهار کرد: از اقدامات اولیه ایجاد جاده های وسیعتر در کشور است که می توان با شانه سازی و ایجاد حاشیه جاده تا حدی این مشکل را بر طرف کرد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این خودروها عبور از دوربرگردان ها است که با زدن گارد ریل و استاندارد سازی دوربرگردان ها می توان کمک کرد.

صفری آموزش رانندگان خودروها عامل موثر در کاهش تصادافات دانست و بیان کرد: کارگاه هایی را با همکاری مسئولان امر برگزار کردیم و در آنها علاوه بر آموزش رانندگان به آن ها تجهیزات هشدار دهنده دادیم تا برای خودروهای خود نصب کنند.

وی اذعان کرد: شاید در نگاه اول این اقدام هزینه بر باشد ولی باید در نظر گرفت آگاه سازی و استاندارد سازی شرایط موجود از هزینه خسارت ها که بسیار از هزینه این سازی بیشتر است می کاهد.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی نیز با فرام نبودن زیرساخت لازم برای حضور خودروهای سنگین کشاورزی در جاده های استان گفت: باید راهکار جدید برای تردد خودروهای کشاوزی و ادوات وابسته در نظر گرفت.

رضا صابری افزود: توسعه جاده های بین مزارع و ادامه این روش در جاده های بین شهری کمک بزرگی هم به حمل نقل جاده ای و هم کاهش خسارت ها می کند.

حال باید به نکته توجه داشت که استاندارد سازی شرایط موجود نباید ما را از صورت مساله غافل کند. جاده های ویژه تردد خودروهای کشاورزی شرایط استاندارد است که با ایجاد این جاده نه تنها نیاز به هزینه برای استاندارد سازی و جبران خسارت ها نیست بلکه در شرایطی که خبری از عبور این خودروها نیست می توان از آنها برای کاهش بار ترافیکی جاده ها استفاده کرد.

همچنین ببینید

وزیر جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی: توسعه کشاورزی اقتصادی روز ضامن رونق تولید و اشتغال

وزیر جهاد کشاورزی گفت: توسعه کشت باغات میوه های گرمسیری در اولویت توسعه بخش کشاورزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code