کلید خوردن خصوصی‌سازی صنعت چای با تشکیل صندوق حمایت از چای

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print

کشاورز جوان – با تشکیل صندوق حمایت از چای و حرکت به سمت خصوصی‌سازی وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم تصمیم بزرگی برای خصوصی‌سازی و اقتصادی شدن تولید چای در کشور گرفته است.

رئیس سابق اداره‌کل چای شمال کشور در گفتگو با خبرگزاری کشاورزی ایران گفت: تشکیل صندوق حمایت از چای کشور که وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته در صبحانه کاری بر ایجاد آن تأکید کرد، نقش مهمی در آغاز و پیشبرد خصوصی‌سازی صنعت چای دارد.

حمید نصیری با اشاره به اینکه به تدریج از سهام دولت در این صندوق کاسته می‌شود، افزود: اتحادیه‌ها ۵۱ درصد سهم صندوق را دارا بوده و مابقی آن مربوط به دولت است که با تزریق یارانه دولتی به این صندوق نحوه پرداخت یارانه به چایکاران تغییر می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: از زمان ریاست من بر اداره چای در سال ۸۸ برنامه‌ریزی‌های لازم برای واگذاری صنعت چای به بخش خصوصی صورت گرفته بود، اما این امر در عمل طی سال‌های گذشته به دلایلی اجرا نشد.

رئیس سابق اداره‌کل چای شمال کشور ادامه داد: این صنعت برای همیشه با کمک‌های دولت نمی‌تواند روی پای خود بایستد، سرانجام روزی صنعت چای نیز باید خودکفا می‌شود.

نصیری با شاره به اینکه صنعت چای مشکلات ریشه‌ای داشته و خرید تضمینی برگ سبز، مشکل چایکاران رفع نمی‌کند، تصریح کرد: دولت برای سال آینده ۱۶۰ میلیارد تومان برای در نظر گرفته است اما این رقم باز هم رضایت چایکاران را جلب نمی‌کند.

وی یادآور شد: با تمرکز فعالیت اتحادیه‌های بخش چای، از تولیدکنندگان گرفته تا بازرگانان می‌توان تصمیمات دقیق‌تری درباره وضعیت تولید و میزان واردات گرفت.

نصیری تأکید کرد: چای ایرانی در سال‌های اخیر جای خود را در میان مصرف‌کنندگان ایرانی باز کرده و با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که درباره سلامت آن انجام می‌شود، مصرف چای ایرانی در حال افزایش است و تولید هیچ کارخانه‌ای بدون مشتری باقی نمی‌مانند، اما به‌دلیل حلقه معیوب توضیع سود زیادی نصیب کشاورزان نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته دیگر چای سنواتی تولید نشده است، اظهار داشت: چای سنواتی موجود در انبار‌ها مربوط به هشت تا ۱۰ سال گذشته است که بخشی از آن بصورت تقلبی با اسانس و رنگ فرآوری شده و با بسته‌بندی‌های زیرپله‌ای به‌عنوان چای خارجی به فروش می رسد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *