کشاورز جوان – معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای واگذاری آموزش عالی بخش کشاورزی به وزارت جهاد با وزارت علوم صحبت شده است، گفت: تنها ۲۰ درصد فارغالتحصیلان کشاورزی در رشته مرتبط فعال هستند.
به گزارش سرویس خبری کشاورز جوان، اسکندر زند رئیس سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات کشاورزی، در میزگرد خبرگزاری فارس با عنوان «بررسی وضعیت نقش آفرینی مهندسان کشاورزی» در پاسخ به اینکه آیا میتوان آموزش عالی بخش کشاورزی را در ساختاری مشابه وزارت بهداشت، به وزارت جهاد واگذار کرد یا خیر؟ گفت: تغییر ساختار بخش آموزش عالی کشاورزی خیلی نمیتواند تاثیر گذار باشد، چرا که در صورت اجرایی شدن کامل و درست قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی می توان به نیاز های بخش پاسخ داد. همچنین جلساتی با اعضای وزارت علوم در همین رابطه نیز داشتهایم.
زند در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر در حدود ۶ در صد کل دانشجویان کشور در رشته های کشاورزی در حال تحصیل هستند که غالبا آموزش های داده شده نیز به صورت تئوری و نظری است و لازم است آموزشها، شکل علمی کاربردی به خود بگیرند. چرا که آموزشهای علمی کاربردی، عملیاتی تر هستند.
زند گفت: در شرایط فعلی، آموزش بهره برداران بخش کشاورزی در اولویت های آموزشی قرار گرفته است که نسبت به سایر فعالان این بخش تاثیر گذاری بیشتری خواهند داشت. اما می توان با بالا بردن سطح آموزشی دانشجویان رشتههای کشاورزی، موجب افزایش انگیزه آنان شد که به عنوان مثال می توان به طور مستقیم در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد، دانشجویانی را جذب کرد.
*قوانین اجرا نمیشود
پاپیزاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در پاسخ به سوالی در رابطه با وظایف کمیسیون کشاورزی در بهبود وضعیت دانشگاههای کشاورزی، گفت: کشور در بخش کشاورزی خلا قانونی ندارد و مشکل اساسی، عدم اجرایی شدن قوانین مصوب است.
*تنها ۲۰ درصد فارغآلتحصیلان کشاورزی در رشته مرتبط فعال هستند
سخنگوی کمیسیون کشاورزی افزود: کشاورزی کشور مشکلی در تربیت مهندسان کشاورزی ندارد و مشکل اساسی در سازماندهی و سامان بخشی به فارغ التحصیلان این بخش است به طوری که اغلب فارغ التحصیلان بخش کشاورزی دچار بی برنامهگی شدهاند. در کشور حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد شاغلان کشور در بخش کشاورزی مشغول هستند، در حالی که در کشور های توسعه یافته این آمار در حدود ۲۰ الی ۳۰ در صد است. ولی با این وجود کشور ما در بحث خودکفایی دچار مشکل است. اما کشورهای توسعه یافته با این مشکلات روبه رو نیستند.
در ادامه یزدانی، معاونت طرح و برنامه ریزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، پیرامون نقش سازمان نظام مهندسی در به کارگیری دانشجویان، گفت: در حال حاضر در حدود ۲۰۰ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هستند که در بخش های دولتی و غیر دولتی مشغول فعالیت می باشند و حدود ۴۰ درصد از این تعداد نیز را خانم ها تشکیل میدهند. سازمان نظام مهندسی نیز در ۲۰ رشته مختلف در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی آمادگی پذیرش دانشجویان را دارد.
یزدانی افزود: اگر از سوی دولت عزم لازم جهت اجرای قوانین مصوب باشد، می توان وضعیت فعلی را بهبود بخشید. از طرفی مجلس نیز باید وظیفه نظارت بر اجرای قوانین مربوطه را انجام دهد.
وی ادامه داد: اغلب فارغ التحصیلان دانشگاهی بخش کشاورزی پس از اتمام دوره تحصیلی، جهت ورود به فعالیت های تخصصی، نیاز به آموزش مجدد دارند. در این رابطه پیشنهاد میشود که جذب دانشجویان بخش کشاورزی با محوریت استعداد یابی انجام گیرد.
*بخش خصوصی برای جذب مهندسان کشاورزی فعال شود
رئیس سازمان تحقیقات در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: با شرایط فعلی اضافه شدن فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی به بخشهای دولتی، به دلیل تراکم بسیار زیاد دولت، بیفایده و غیر سودمند خواهد بود. اما درصورت فعال تر شدن بخش خصوصی میتوان نقش موثر فارغ التحصیلان و حتی حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان را شاهد بود.
زند افزود: در حال حاضر اغلب شاغلان بخش کشاورزی در روستاها را افراد کم سواد و بیسواد و با میانگین سنی بالا تشکیل میدهند که این نشان دهنده وضعیت نامطلوب آموزش ها در این بخش است.
*عدم جذب از دانشجویان کشاورزی در بخش تحقیقات طی ۱۰ سال اخیر
وی تاکید کرد: در کشور از سه بخش استفاده اندکی شده است؛ بخش خصوصی، دانشگاه ها و ظرفیت های بین المللی. وزارت جهاد کشاورزی طی ۱۰ سال اخیر در بخش تحقیقات خود از دانشجویان جذب نداشته است. اما در حال حاضر برنامه جذب دانشجویان مقطع دکتری در بخش تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.
یزدانی نیز در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: یکی از دلایل اصلی پایین بودن سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، پایین بودن سطح بهرهوری در این بخش است. در حال حاضر یارانه و خدمات دولتی که اغلب در اختیار کشاورزان قرار میگیرد به شکل نهاده، کود، ماشین آلات است که به شکل مستقیم در اختیار کشاورز قرار میگیرد. در حالی که یارانهای به فراگیری دانش فنی به کشاورزان اختصاص داده نمیشود. این در حالی است که این یارانه در اغلب کشورهای جهان مشخص و به کشاورزان اختصاص داده میشود.
این کار ضمن افزایش انگیزه کشاورزان جهت بکارگیری دانش فنی جدید، موجب افزایش ارتباط بین کشاورزان و بخش های آموزشی میشود. طبق محاسبات صورت گرفته نیز کم هزینه ترین و ارزان ترین یارانه ای که میتوان به کشاورز اختصاص داد، یارانه فراگیری دانش فنی است.