صادرات زعفران ایران به ۱۴۰ کشور با برند اسپانیا!

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در print

اسپانیا زعفران ایرانی را به ۱۴۰ کشور صادر می‌کند!

کشاورز جوان – اسپانیا که از بزرگترین خریداران زعفران ایرانی به شمار می‌رود، سالانه زعفران ایرانی را به ۱۴۰ کشور دنیا به نام خود صادر می‌کند و این درحالی است که ایران با داشتن بیش از ۹۵ درصد تولید زعفران، محصولش را ۴۵ کشور جهان صادر می‌کند.

به گزارش مجله اینترنتی کشاورز جوان به نقل از ایسنا، اسپانیا که بهار امسال بیش از شش تن زعفران ایرانی به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان خریده مدعی است این محصول را مجددا به ۱۴۰ کشور دنیا صادر می‌کند.

در سه ماهه نخست امسال ۶۱۶۳ کیلوگرم انواع زعفران در بسته‌بندی‌های مختلف کمتر از ۱۰ گرمی تا بیش از ۳۰ گرم به ارزش ۲۰ میلیارد و ۸۵۱ میلیون و ۲۹۹ هزار و ۲۶۵ تومان معادل هشت میلیون و ۱۶۴ هزار و ۹۵۸ دلار به اسپانیا صادر شده است.

همچنین ۶۱ کیلوگرم انواع پودر زعفران در بسته بندی‌های کمتر از ۱۰ گرم و ۱۰ تا ۳۰ گرمی به این کشور صادر شده که ارزش آن معادل ۲۶۱ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۲۱۰ تومان برابر با ۱۰۲ هزار و ۶۱۰ دلار بوده است.

مقصد انواع زعفران ایرانی طی این بازه زمانی در بسته‌بندی‌های کمتر از ۱۰ گرم تا بیش از ۳۰ گرمی کشورهایی مانند آلمان، اتریش، اردن، اسپانیا، استرالیا، استونی، اسکاتلند، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلستان، بحرین، بلژیک ، بوسنی، تایوان، ترکیه، چین، سنگاپور، سوئد، سوئیس، عراق، عربستان سعودی، عمان، فرانسه، فیلیپین، قطر، کانادا، کویت، موریس، ویتنام، هلند، هنگ کنگ، ایتالیا، نپال، مالزی، هند، ژاپن، سریلانکا، مجارستان ، ‌آذربایجان و … بوده که البته می‌توان گفت اسپانیا با اختصاص حدود یک چهارم واردات این محصول با ارزش ایرانی به خود یکی از کشورهایی است که بیشترین سهم را در تجارت خارجی زعفران ایرانی دارد.

علی حسینی – عضو شورای ملی زعفران – در این باره به ایسنا گفت: کشوری مانند اسپانیا که زعفران ایرانی را به نام خود صادرش می‌کند، مدعی است سالانه به ۱۴۰ کشور دنیا زعفران صادر می‌کند در حالی که صادرات زعفران از ایران تنها به حدود ۴۵ کشور جهان انجام می‌شود که این نشان می‌دهد بازارهای ناشناخته بسیاری وجود دارد که ایران می‌تواند در صورت برخورداری از حمایت دولتی زعفرانش را در آنجا عرضه کند.

به نظر می‌رسد وزارت جهاد کشاورزی و دولت که یکی از سیاست‌های اصلی‌شان جلوگیری از خام‌فروشی محصولات تولید داخل به کشورهای دیگر و تقویت صادرات محصولات نهایی تولیدی است باید بیش از پیش نسبت به اصلاح این روند توجه و اهتمام ورزند تا ارزش افزوده صادرات محصولات غیر نفتی به ویژه زعفران که یکی از عمده‌ترین کالاهای صادراتی است به جیب دیگر کشورها نرود.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *