خانه / اخبار / اخبار كشاورزی / “اطلس زیتون ایران” برای نخستین بار در کشور تهیه و منتشر شد
اخبار کشاورزی

“اطلس زیتون ایران” برای نخستین بار در کشور تهیه و منتشر شد

کشاورز جوان – برای نخستین‌بار در کشور، جهت شناسایی خصوصیات مورفولوژیک و انگشت‌نگاری مولکولی ژرم‌پلاسم زیتون ایران کتاب” اطلس زیتون ایران ” تهیه و منتشر شد.

قائم‌مقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز  با اعلام این خبر گفت: برای نخستین‌بار در کشور به‌منظور حفظ ذخایر ژنتیکی، اقدامات اجرایی، علمی و تحقیقاتی، ثبت صفات مورفولوژیکی و فیزیولوژیکی از طریق انگشت‌نگاری و ثبت ویژگی‌های DNA زیتون صورت گرفت و ژنوتیپ‌های بومی زیتون ایران معرفی و مستندسازی شد.

جهانگیر عرب افزود: مستندات ۸۰ درصد ژنوتیپ‌های بومی زیتون ایران برای ثبت در مجامع بین‌المللی و حفظ حقوق مالکیت جمهوری اسلامی ایران نیز به سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و شورای بین‌المللی زیتون ارسال و مورد تأیید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نتایج این اقدامات و تهیه اطلس زیتون بیان‌گر آن است که ژنوتیپ‌های زیتون معرفی شده، متعلق به کشور ایران است و هیچ‌گونه شباهتی با زیتون‌های سایر کشورها ندارد.

قائم‌مقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ژرم‌پلاسم‌های گیاهی را ثروت و منابع پایه توسعه کشاورزی کشور خواند و ادامه داد: بر اساس ضوابط ابلاغ‌شده از سوی سازمان فائو، ضرورت داشت مباحث زیتون در ایران مورد بررسی و مستندسازی قرار گیرد.

قائم‌مقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در حال دریافت لوح تقدیر و ارائه نسخه ای از اطلس به وزیر

عرب نقش جدی زیتون در اقتصاد خانوار کشاورزان، وجود مؤسسه‌های تحقیقاتی، توانمندی مراکز علمی و حفظ ذخایر ژنتیکی ار از ضرورت‌های مستندسازی و تهیه اطلس زیتون ایران برشمرد.

وی یادآور شد اقدامات اجرایی و علمی مستندسازی زیتون ایران با هماهنگی کارشناسان طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، استادان دانشگاهی و محققان مؤسسه‌های تحقیقات وزارتخانه انجام گرفته است.

به گفته عرب، تهیه اطلس زیتون ایران ظرف سه سال تلاش مستمر به دو زبان فارسی و انگلیسی تهیه شده و دارای پنج فصل شامل فصل نخست، مقدمه؛ فصل دوم، معرفی ارقام تجاری و ژنوتیپ‌های زیتون ایران بر مبنای صفات مورفولوژیک؛ فصل سوم، زیتون‌های بومی ایران؛ فصل چهارم، زیتون‌های وحشی ایران و فصل پنجم، بررسی ژرم‌پلاسم زیتون ایران با استفاده از نشانگرهای مولکولی تهیه شده است.

گفتنی است، اطلس زیتون ایران با همت جهانگیر عرب، قائم‌مقام معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدمهدی حسینی مزینانی و بهاره ترک‌زبان تهیه شده است.

لازم به ذکر است، در آیین رونمایی از کتابخانه مجازی ایران به مناسبت روز “کتاب، مدیریت جهادی، توسعه کشاورزی”؛ عرب به نمایندگی از سوی دو نویسنده دیگر و بابت همکاری و حمایت از تهیه و انتشار اطلس زیتون ایران از سوی وزیر جهاد کشاورزی و معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج مورد تجلیل قرار گرفت.

منبع: ایانا